Totalt antall sidevisninger

tirsdag 31. mai 2011

Hva kan man legge ut av andre?

Nå for tiden har de fleste facebook, i tillegg til at mange har blogg. På disse sidene vil folk gjerne dele bilder med alle vennene sine på facebook og alle leserne sine på bloggen. Men egentlig er det sånn at man må få tillatelse til å få legge ut bilder av andre. Men i mange tilfeller blir nok ikke det gjort. Jeg skal innrømme at jeg ikke er flink til å spørre folk selv, om jeg får lov å legge ut et bilde av dem. Men jeg respekterer hvis noen kommer til meg å ber meg slette et bilde. Jeg vet selv åssen det er å se "stygge" bilder av seg selv på nettet. Særlig vi jenter er jo veldig pirkete på dette. Vi må jo alltid se bra ut.
Men så er det jo dette med når man tar et bilde på et offetnlig sted, da har man vel igrunn rett til å legge de ut. Og det er jo den som har tatt bilde som har opphavsretten og på en måte "eier" bildet. Men jeg selv hadde ikke blitt så glad om en avis hadde lagt ut et kjempe stygt bilde av meg. Vi har jo disse som går rundt i helgene på de fleste utestedene i Kongsberg og tar bilder, som de legger ut på hjemmesiden til laagendalsposten.no. Det er jo helt greit i grunn, med mindre man er kjempe drita og ser helt kanakas ut. Men jeg tror de som jobber med det, ser ann bildene, og plukker ut de som er "fine" og hvor man ikke blunker eller ser veldig rar ut. Har selv blitt tatt bilde av på byen, uten at bilde ble lagt ut. Så da var jeg kanskje ikke helt heldig med det bildet =p

Når folk legger ut informasjon på nettet har man heller ikke lov til å kopiere det og levere som sin egen oppgave på skolen. Da har man stjelt noe. Det man kan gjøre da er å bruke informasjonen som en kilde, og opplyse i oppgaven om at man har brukt den kilden.

1 kommentar:

  1. Vi kan nok ikke beskytte oss mot å bli tatt bilde av i det offentlige rom viss vi ikke bruker bruka, da. Da kan det kanskje være med på å påvirke folk til å oppføre seg ordentlig? Og det vil være et positivt resultat av utviklinga.

    SvarSlett