Totalt antall sidevisninger

tirsdag 10. mai 2011

Hvordan former man egne medier?

Sånn som i denne bloggen er det jeg selv som velger hvordan den skal se ut og hva den skal handle om. Det er også bare jeg som har tilgang til å redigere den, siden jeg har et brukernavn og passord som jeg må logge inn med for å bruke redigere og poste innlegg. Sånn er det med de fleste sider, som facebook, MySpace, twitter osv. Det er igrunn en fin mulighet til å utrykke seg selv på nettet, og man kan selv bestemme hvor mye og hva man vil legge ut.
Når man lager en blogg kan man jo velge om man vil ha et tema for bloggen. Man kan skrive om fotball, trening, mat, livet som tenårinsmor, interiør, utdanning osv. Eller bare skrive om hverdagen sin, og alt den inneholder. Det er også en fin mulighet for folk som har samme interesser som deg selv.
I bloggverden har det kommet et nytt begrep; rosablogger. Det er som oftest jenter som blogger om hverdagen sin, som handler om mote, sminke, skole, fritidsaktiviteter og festing. De har som oftest et "modell" bilde av seg selv på toppen og masse outfit innlegg. Det er jo dems måte å vise verden og spesielt bloggverden hvordan de er. Selv om de ofte kan virke at livet dems handler om klær, sminke og mote, noe det kanskje også gjør? Hvem vet.. Vi har jo bloggen til Tommy! -> http://tommylife.blogg.no/ Dette er en typisk rosablogger, bare at han er en gutt, som kanskje innerst inne vil være en jente? Eller bare er ute etter oppmerksomhet? Ikke godt å si. Men det du kan se på denne bloggen er masse skrivefeil, og det er litt ulogisk spør du meg. Men, han må jo ha fascinert noen, for han har ganske mange lesere hver dag, og ligger på topplisten på blogg.no. 

 
Denne bloggen har jeg vinklet i forhold til mediefaget jeg har på skolen. Jeg har ikke lagt ut eller skrevet noe om privatlivet mitt her, bare mine meninger om media.
Men jeg har også en facebook side. Den fungerer jo litt annerledes enn en blogg. For en blogg blir jo ganske lik en dagbok. Mens på facebook har man en profil, med et bilde, en "vegg", informasjon om deg selv osv. Du kan selv velge hvem som skal kunne se hva du legger ut. Jeg har lagt på en sperre slik at det bare er mine venner som kan se hva jeg skriver på statusen min, og hva slags bilder jeg legger ut. Jeg mener at folk jeg ikke er venner med, skal ikke ha behov for å se alt om meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar