Totalt antall sidevisninger

torsdag 24. februar 2011

Er det rart ungdommer hopper ut av VGS?

På barneskolen var det ikke så veldig hardt å gå, men selvfølgelig inniblandt. Men når jeg tenker tilbake så kan jeg ikke huske at det var så veldig krevende. Så kom ungdomsskolen, det var spennende med nye venner og ny skole. Disse tre årene gikk også greit, selv om skolearbeidet ble vanskeligere. Karakteren var ikke like høye som de kunne vært. På videregående fikk man på en måte en ny start, ved at man kunne velge hva slags linje man ville gå på. For min egen del var jeg drittlei skole og hadde lyst å gå yrkesfag, noe jeg aldri kommer til å angre på. Men selvfølgelig var det jo allmennfag der og, som ikke ga like gode karakterer som yrkesfagene. Men jeg kom meg gjennom disse to årene. Men så, kom påbygg... Det er vanskelig og mye å gjøre, og sikkert masse jeg får bruk for senere. Men er nok en del jeg aldri kommer til å ha nytte av heller. F.eks hvorfor barokken blir kalt "eneveldets stilretning".No fence, men det er bare ikke interessant. Men sånn er det, at noen fag er mer interessante enn andre. Jeg liker hvertfall media veldig godt, i motsetning til at matte kan egentlig gå å sprenge seg. Det er min mening da.



Så er det lærerne da! Jeg syns det fins ganske mange udugelige lærere, desverre. Jeg tror lærere kan være en stor grunn for at folk hopper ut av skolen, fordi de klarer ikke forstå seg på elevene. De vet kanskje heller ikke hvordan de skal lære elever som ikke skjønner alt. Det er alt for mange lærere som gir opp elevene. "Joda du skjønner det, du gjør bare sånn og sånn og sånn", har jeg hørt en del ganger opp gjennom åra. Men det er ikke like lett for alle å skjønne alt, og for noen tar det mye lenger tid. Derfor er det nok mange som gir opp, og heller får seg jobb i kassa på Rema 1000. Men hva slags liv er det?! Man trenger faktisk utdanning i dag.
Jeg mener ikke med dette at det bare fins dårlige lærere, fordi det fins mange flinke også! Og det fins mange dårlige elever som rett og slett gir faen og det får lærerne på en måte ikke gjort så mye med. Hvertfall ikke i videregående, siden det er helt frivillig.

Jeg syns det skulle vært mer vekt på elever som sliter på skolen, uten at man trenger å ha dysleksi. For om man ikke greier å løse matteoppgaver som ser sånn ut: O=I-K=(1,5x+592x)-(2,27x-75,9x+7244) er det fullt mulig å bli en kjempeflink sykepleier! Sånn som jeg da, som ikke skjønner meg på matte i det hele tatt. Er det da riktig at jeg MÅ utdanne meg til helsefagarbeider fordi jeg kanskje ikke klarer å få en ståkarakter og dermed aldri kan få en høyere utdanning. Jeg syns hvertfall dette blir feil.  Man blir jo ikke særlig motivert på skolen når man prøver hardt og enda bare får strykkarakter, eller kanskje en 2'er. MEN, creds til Tov Sandnæs som sitter igjen på onsdager og vil hjelpe oss umulige!! Så det kan være mange tunge dager, hvor man ikke finner veien ut av tunellen. Men det å leve handler jo om å jobbe for å oppnå ting, så jeg har hvertfall ikke tenkt å gi meg!



Desverre kunne ikke alle stå først i køen når Gud delte ut hjerne.......


Noen synpunkter på dette?

4 kommentarer:

  1. Akkurat den tanken har slått meg mange ganger også. For eksempel må man ha 6'er i snitt for å komme inn på psykologistudiet, og det er da ofte de som har relafag og 4 ekstra studiepoeng. Sannsynligheten for at disse menneskene forstår sosiale relasjoner bedre enn alle andre er vel heller lave.

    Barokken blir kalt "eneveldets stilretning" fordi det var de rike som gav arkitektene oppdrag med å utforme arkitetur, male bilder av dem osv. De fattige gadd man ikke å bry seg så mye med, derfor, rett og slett! ;)

    SvarSlett
  2. Enig i dette, det er urettferdig at én karakter skal kunne gå utover framtida vår. Er man kjempeflink i norsk og drit dårlig i matte, og til eksamen kommer man opp i nettopp matte, hva gjør man da? Det blir feil at eksamen skal vise din kompetanse, da man kan være så uheldig å komme opp i det faget man er dårlig i på eksamen. Det er urettferdig, da venninnen din kan være heldig og da av fremtidige arbeidsgivere få jobben før deg.

    SvarSlett
  3. Veldig enig i det du skriver. Jeg synes heller ikke det er lagt til rette for de elevene som trenger ekstra tid til å forstå enkelte sammenhenger. Likevel tror jeg elever kan være med på å styre dette til en viss grad, iallefall på vår skole hvor vi får forholdsvis god kontakt med lærerne. Da gjenstår det bare hvor mye den enkelte elev er villig til å arbeide for nå sin ønskede fremtidige karriere.

    SvarSlett
  4. Godt poeng Sigrid, med sosiale relasjoner! Spesielt hvis man skal jobbe med mennesker har man veldig godt av noen år med "praksis", istedenfor å få en 6 ja.
    Ja, det er utrlig kjipt Karen! og veldig urettferdig og, siden man kan komme opp i forskjellige eksamener.
    Ida: jeg tror også det kan styres til en viss grad. Men inntrykket mitt av noen(!) lærere er at de ikke er klarer/gidder å hjelpe vi som sliter litt mer enn andre, og da tenker jeg spesielt på matte. Men selvølgelig, så er ingenting umulig, hvis man bare jobber for det:)

    SvarSlett